fbpx

Jakob Ingebrigtsen løper Friidretts VM + tips til deg

Når vi løper 5km eller maraton er det viktig å løpe jevnt, disponere kreftene og stå distansen. God utholdenhet og kondisjon er viktige krav. Derfor er langturen så viktig. La oss se nærmere på hvordan du kan få flere gode fordeler av å løpe langtur. Vi ser på ulike typer langtur.

Jakob Ingebrigtsen løper friidretts VM + tips til deg, få med deg denne bloggen. Inspirasjon og tips til oss som er glad i løping.

FØLG: Jakob Ingebrigtsen løper friidretts VM + tips til deg

Når løper Jakob Ingebrigtsen sine distanser i Friidretts VM? Les videre for tidsskjema, vi har flere tips til deg om hvordan du kan få inn morsomme løpeturer. Kanskje kombinere, lytte til NRK på earbuds mens du selv trener?

Jakob Ingebrigtsen løper Friidretts VM + tips til deg

1500 meter menn

Lørdag 19. august kl 19.02 kan du benke deg foran sendingen til NRK som viser forsøksheatene for 1500meter hvor Jakob Ingebrigtsen deltar. De fleste har Jakob som en av favorittene, og går han videre fra forsøket skal han delta i semifinalen på samme distanse. NRK viser også denne, sammen med de fleste andre øvelsene fra friidretts VM.

Semifinalen på 1500meter for menn, hvor trolig også Narve Gilje Nordås, starter dagen etter forsøksheatene. Skru på der du ser NRK og lytt til Jann Post og Vebjørn Rodal (olympisk gullmedaljer på 800meter fra 1996) kommentere søndag 20. august kl 17.35. Oppsummeringen får du ofte hver fredag i poden til Post og Ulriksen - I det lange løp.

Finalen på 1500meter serveres onsdag 23. august kl 21.15. Kan vi få flere nordmenn i finalen? Sjansen er solid.

5000 meter menn

Allerede dagen etter finalen på 1500meter, så går forsøket på 5000 meter for menn forsøk. Her er det flere nordmenn som skal i ilden for å forsøke seg å nå finalen. Torsdag 24. august kl 19.00 blir det nok engang å finne skjermene til NRK, da løper Magnus Tuv Myhre, Narve Gilje Nordås, Henrik Ingebrigtsen og Jakob Ingebrigtsen. Alle løper med mål om å ta seg videre til finalen på 5000 meter i friidretts VM.

Friidretts VM går i 2023 i den ungarske hovedstaden Budapest. Her er det ingen tidsforskjell hvis du ser NRK sine sendinger fra Norge.

Finalen på 5000 meter for menn går søndag 27. august kl. 19.00. Igjen er det bare å lete frem til NRK. Hele Norge heier, både på kvinner og menn. I tekniske øvelser så vel som løpsøvelser.

Dette blir spennende! I mellom alle konkurransene så skal vi se nærmere på hvordan du kan trene og hvordan du kan få inn noen morsomme løpeøkter som kan gjøre deg raskere og mer utholdende.

Løping skal fortrinnsvis være gøy 🤩

Løping er enkelt og gøy - få fremgang!

Vi ønsker at dette skal være 100% sant for alle. Er du nybegynner vil du ha et ekstra stort behov for å få servert enkle løpeøkter som gjør det mer og mer motivert til å gå ut å løpe.

Ønsker du fremgang er nøkkelen noen få enkle punkter. Det første er å ha det morsomt på trening, det andre er å faktisk gjennomføre treningen og det siste er å finne faste dager til løpingen din.

Siste punkt på listen handler om kontinuitet. Får du inn kontinuitet i din løping er du riktig flink, det er her mange ikke helt treffer - av flere årsaker. Når du løper ofte, kanskje 3-6 økter i uken, over mange uker og måneder, da blir du meget god.

Når du leser meget god så tenker vi nettopp på det som leser, dette da vi må ta utgangspunkt i deg og dine ferdigheter og dine muligheter.

Vi har program du kan følge

Ønsker du å lese om våre treningsprogram så går du hit nå! ✅ Vil du ha tips til hvilket nivå og hvilket program som kan matche deg, da går du hit nå! ✅

Derfor er det smart med coaching og veiledning.

Intervall og rød sone..

Vi kan opptil daglig lese om hvilke type intervalløkter som gir god fremgang og som er morsomme. Det er ingen feil med dette så lenge det er balanse mellom rolig og intensive økter.

Pass også på at du er klar for intensive økter, kanskje skal du starte med halvraske økter slik at du på sikt tåler de raske øktene.

Hva er morsomme økter?

Trening handler om mye, og noe av det viktigste er følelsene det gir oss. Stort sett positive følelser, endorfiner som flere beskriver som "Runners high" er kanskje spesielt morsomme å oppleve.

Morsomme løpeøkter er økter der du føler du kunne løpt lengre, raskere og oftere - men at du gir deg mens leken er god. Du gir deg "på topp" på mange måter!

Slik løpeturer, og slike løpeøkter, finnes det svært mange av. Variasjonen er stor, vi kan hjelpe deg. Som medlem hos oss i Løptrening.no har vi lagt inn slike varierte og morsomme økter i våre treningsprogram.

Hvordan kan vi variere løpingen? Hvilken følelse skal du ha på underveis, og hva er riktig fart og intensitet på treningene dine?

Ønsker du se nærmere på alt sammen? Book en kartleggingssamtale som er spisset mot deg, dine mål og med dine forutsetninger. Book ønsket tidspunkt her.

Ønsker du å bli en bedre løper? Har du lyst å se tilbake på mange uker med morsom løpetrening? Tusenvis har vært medlem hos oss i Løpetrening.no og det kan du også. Dykk ned i våre treningsprogram her.

Treningsreise til Fuerteventura for 5 året på rad - les mer her og få ditt livs treningsboost!

Medlemskap for 100 miles ultraløp

10 måneder mot 100 miles

Vi har noen få plasser igjen (påmeldingen har åpnet) til vårt VIP medlemskap for deg som har lyst å løpe 100miles sammen med oss lørdag 3.august 2024. Vi løper da North Downs Way 100miles på pilgrimsstier sør for London.

Les mer om 100miles-medlemskap!

Book coachingsamtale

Ønsker du noen å snakke med for å virkelig finne din egen treningsplan? Kunne det vært moro å se hvor god du kan bli? Book en time med vår faglig ansvarlig og start reisen din idag.

Gå hit og finn ledig tidspunkt for din sparringsprat.

Derfor er det smart med coaching og veiledning.

Les om alle våre treningsprogram

Kom igang
Link til vårt supre oppstartsprogram Kom-igang-program.

5km
Link til alle våre 5km-program her.

10km
Link til alle våre 10km-program her.

Halvmaraton
Link til alle våre halvmaraton-program her.

Maraton
Link til alle våre maraton-program her.

Ultraprogram
Link til våre ultramaraton-program her.

Å lykkes handler mye om å vite hva utgangspunktet ditt er før du starter. Det handler om å avdekke hvordan du kan nå målet ditt med den tiden du har til rådighet.